8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما 8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما دفترچه سوالات آزمون ارشد سال های گذشته - معرفی رشته های ارشد

دفترچه سوالات آزمون ارشد سال های گذشته

دفترچه سوالات و منابع كارشناسی ارشد دانشگهاهای سراسری، پیام نور و آزاد و اخبار دانشگاه ها

معرفی رشته الهیات و معارف اسلامی - تاریخ وتمدن ملل اسلامی - مقطع کارشناسی ارشد

کمیته برنامه ریزی الهیات و معارف اسلامی به منظور تحقیق اهداف شورای عالی برنامه ریزی و با عنایت به نیازهای آموزشی، پژوهشی و کاربردی – در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، ارشادی، تبلیغی، قضائی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران ضروری دانست که با ملحوظ داشتن طرق رفع نیازهای مذکور، برنامه های درسی دوره کارشناسی و دکتری به شمار می آید، با توجه به دگرگونیهای که توسط این کمیته و با تصویب شورای عالی برنامه ریزی در این دو مقطع به عمل آمده مورد جرح و تعدیل کامل قرار دهد و برنامه و سرفصل دروس و منابع درسی کارشناسی ارشد را در پنج رشته تخصصی (علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، کلام و فلسفه اسلامی،ادیان و عرفان، تاریخ تمدن ملل اسلامی ) متناسب و منطبق با اهداف برنامه های گسترش و پیشرفت کشور در زمینه های مزبور باز بینی و بازنویسی نماید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه چهاردهم مهر 1389ساعت 14:5  توسط م.ف  | 

وضعيت اشتغال رشته مهندسی برق

 

گرايش مخابرات

مهندسي برق شاخه‌ي مخابرات داراي سه گرايش مخابرات ميدان، مخابرات سيستم و مخابرات رمز است. دانشجويان گرايش مخابرات سيستم عمدتا در طراحي سيستم‌هاي مخابراتي فعاليت مي‌کنند. طراحي سيستم‌هاي رادار و جنگ الکترونيک که جزو پروژه‌هاي نظامي محسوب مي‌شوند، از زمينه‌هاي ويژه‌ي کاربرد گرايش مخابرات سيستم هستند. طراحي شبکه‌هاي مخابراتي جهت ارتباط اطلاعاتي (مانند شبکه‌هاي ارتباطي بانک‌ها) و نصب و راه اندازي شبکه‌هاي ارتباط از راه دور (موبايل ) نيز در تخصص دانشجويان اين گرايش است. دانشجويان گرايش مخابرات ميدان در زمينه‌ي طراحي اجزاي فرستنده-گيرنده‌هاي مخابراتي مانند طراحي آنتن‌ها، طراحي موج‌بر و شبيه سازي آن‌ها تخصص دارند. گرايش رمز نيز در زمينه‌ي مخابرات امن كه از مسائل حياتي در پروژه‌هاي نظامي است، کاربرد دارد. تهيه‌ي پروتکل‌هاي مخابرات امن و تست و ارزيابي ميزان امنيت شبکه‌هاي مخابراتي نياز به متخصصان در اين زمينه دارد. بحث طراحي امنيتي کارت‌هاي هوشمند که در راستاي ايجاد دولت الکترونيک نقش اساسي دارد در زمره‌ي فعاليت‌هاي مهم اين گرايش است. در مجموع دانشجويان هر سه گرايش، نيازهاي مخابراتي پروژه‌هاي نظامي را تامين مي‌کنند. اگر چه زمينه‌ي انجام پروژه‌هاي مخابراتي غير نظامي هم که نمونه‌هايي از آن‌ها آورده شد، براي متخصصان اين رشته جود دارد.

گرايش الکترونيک

مهندسي برق شاخه‌ي الکترونيک داراي سه گرايش طراحي آنالوگ، مدارهاي ديجيتال، ادوات ميکرو و نانو الکترونيک است. طراحي آنالوگ، گرايشي است که در گذشته‌ي نه چندان دور به عنوان نمادي براي يک مهندس الکترونيک بوده است. به گونه‌اي که وقتي نامي از مهندس الکترونيک برده مي‌شد، مدارات الکترونيکي آنالوگ شامل سلف، خازن، مقاومت و تقويت کننده‌هاي عملياتي در ذهن تداعي مي‌شد. امروزه اين شاخه از مهندسي الکترونيک با حفظ کاربري خود در طراحي مدارهاي آنالوگ براي استفاده در وسايل خانگي، سيستم‌هاي ارتباطي و پروژه‌هاي عمدتا تجاري به تدريج شاخص بودن خود را از دست مي‌دهد. برتري ويژه‌ي سيستم‌هاي ديجيتال بر آنالوگ، امروزه باعث شده تمايل بسياري براي طراحي بر پايه‌ي سيستم‌هاي ديجيتال به‌وجود آيد و اگر اين عصر را عصر ديجيتال بگوييم، سخني به گزافه نگفته‌ايم. مهندس برق در شاخه‌ي الکترونيک ديجيتال در کنار مهندسين مخابرات در انجام پروژه‌هاي مخابراتي و پياده‌سازي بهينه‌ي طرح‌هاي مخابراتي نقش عمده‌اي ايفا مي‌کند. طراحي بردهاي FPGA، طراحي بردهاي کنترلي با استفاده از ميکرو کنترلرهاي عمومي يا خاص از جمله فعاليت‌هايي است که در تخصص اين گرايش است. علاوه بر کاربردهاي نظامي، با توجه به ديجيتالي شدن اکثر وسايلي که به صورت روزمره با آن ها سروکار داريم، نياز ويژه‌اي در کشور به مهندسين توانا در اين زمينه ديده مي‌شود. گرايش ادوات ميکرو - نانو الکترونيک از گرايش‌هاي نوظهور است که بحث‌هاي آن در مرزهاي دانش واقع است. بيشتر فعاليت‌ها در اين زمينه در کشور جنبه‌ي تحقيقاتي دارد و از اهداف تاسيس چنين گرايشي در کشور نيز رشد علمي و پرورش نسلي از دانشمندان متخصص در زمينه‌ي تکنولوژي‌هاي نانو است. اين گرايش در حال حاضر در برخي دانشگاه‌هاي مطرح کشور از جمله دانشگاه شريف و دانشگاه تهران ارائه مي‌شود و فعاليت‌هاي تحقيقاتي آن به آزمايشگاه‌هاي موجود در اين دانشگاه‌ها محدود است.

گرايش قدرت

مهندسي برق شاخه‌ي قدرت داراي دو گرايش ماشين‌هاي الکتريکي و سيستم‌هاي قدرت است. مهندسين قدرت در گرايش سيستم‌هاي قدرت و طراحي و نظارت بر شبکه‌ي قدرت تخصص دارند. با توجه به نياز روز افزون کشور به انرژي برق و توسعه‌ي شبکه‌ي برق، از اين جهت کشور به متخصصان اين گرايش نيازمند است. اين مهندسين در طراحي نيروگاه‌ها و مشاوره در زمينه‌ي احداث نيروگاه‌هايي که با انرژي‌هاي نو کار مي‌کنند، توانمند هستند. در گرايش ماشين‌هاي الکتريکي، طراحي موتورهاي الکتريکي مورد استفاده در صنايع مختلف، مشاوره در نصب و راه‌اندازي ژنراتورهاي نيروگاهي، طراحي درايو (مدارهاي الکترونيک قدرت مورد استفاده جهت راه اندازي و کنترل ماشين‌هاي الکتريکي) در تخصص مهندسين اين گرايش است.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم شهریور 1389ساعت 12:45  توسط م.ف  | 

معرفی ایرانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد

رشته ایرانشناسی یکی از رشته های نوپای آموزش عالی ایران است که از سال 1383 در مقطع کارشناسی ارشد و در سه گرایش دانشجو می پذیرد.

این نوشته کوتاه سعی دارد آگاهی های کلی پیرامون این رشته و منابع مطالعاتی مورد نیاز برای شرکت در  آزمون ورودی این رشته را به علاقمندان ارائه دهد.

دوره کارشناسی ارشد ایرانشناسی در گرایش های مختلف با هدف آموزش و تربیت پژوهشگرانی که قادر باشند تمامی یا بخشی از فعالیت ها و مطالعاتی و تحقیقات ایرانشناسی را در قلمرو اصلی و اساسی مباحث مربوط به جلوه های گوناگون فرهنگ و تمدن ایرانی در معنای وسیع آن با توجه به تعامل مباحث گوناگون و بهره گیری از روش مطالعات و تحقیقات بین رشته ای به عهده بگیرند در سال 1383 راه اندازی شد.

در حال حاضر  رشته ایرانشناسی در سه گرایش 1- ایرانشناسی عمومی 2-ایرانشناسی- فرهنگ مردم ،آداب ، رسوم و میراث فرهنگی و 3- ایرانشناسی- تاریخ دانشجو می پذیرد.

+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم شهریور 1389ساعت 13:59  توسط م.ف  | 

معرفی رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد


* گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد
این رشته در کارشناسی ارشد دارای گرایش های برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش(تعلیم و تربیت اسلامی)، مدیریت آموزشی، آموزش بزرگسالان، تحقیقات آموزشی، تکنولوژی آموزشی و مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.


توضیحی پیرامون هر گرایش

* تکنولوژی آموزشی
تکنولوژی‌ آموزشی‌ عبارتست‌ از آگاهی‌ و مهارتهای‌ علمی‌ که‌ شامل‌ روشهای‌ سیستماتیک‌ طراحی‌، اجرا و ارزشیابی‌ فرآیند تدریس‌ و یادگیری‌ بر مبنای‌ اهداف‌ مشخص‌ و بر اساس‌ پژوهش‌ در یادگیری‌ و ارتباط‌ انسانی‌ و به‌ کارگیری‌ ترکیبی‌ از منابع‌ انسانی‌ و مادی‌ برای‌ ایجاد یادگیری‌ عمیق‌ و پایدار. این‌ تعریف‌ بر این‌ اصل‌ دلالت‌ می‌کند که‌ برای‌ امر آموزش‌ و پرورش‌، طراحی‌ سیستماتیک‌ و استفاده‌ ماهرانه‌ و عقلانی‌ از مواد و وسایل‌ آموزشی‌، شرط‌ اساسی‌ و اولیه‌ است‌. بنابراین‌ بر خلاف‌ تصور عامه‌، تکنولوژی‌ آموزشی‌ صرفاً در وسایل‌ و تجهیزات‌ خلاصه‌ نمی‌شود، بلکه‌ یک‌ نگرش‌ تازه‌ و به‌ نوعی‌ فلسفه‌ تعلیم‌ و تربیت‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از اصول‌ روانشناسی‌ و بهره‌گیری‌ از علم‌ برنامه‌ریزی‌ آموزشی‌ و طراحی‌ دقیق‌ مبتنی‌ بر هدفهای‌ مشخص‌ و بالاخره‌ با در نظر گرفتن‌ توأم‌ منابع‌ و امکانات‌ انسانی‌ و مادی‌ بهترین‌ روش‌ استفاده‌ از وسایل‌ آموزشی‌ را در جهت‌ تغییر رفتار فراگیران‌ عرضه‌ می‌کند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم شهریور 1389ساعت 11:54  توسط م.ف  | 

آشنایی با گرایش‌های رشته کارشناسی ارشد علوم تربیتی 2 کد 1118

آشنایی با گرایش‌های این رشته

مشاوره و راهنمایی

مشاوره‌: رابطه‌ای‌ است‌ پویا و با هدف‌ كه‌ بر اساس‌ مشاركت‌ مشاور و مراجع‌ و با روش‌ هایی‌ منطبق‌ بر نیازمندی‌های‌ مراجع‌ انجام‌ می‌گیرد. در این‌ رابطه‌ توجه‌ به‌ خود تصمیم‌گیری‌ از طرف‌ مراجع‌ مورد تأكید است‌.

راهنمایی‌: بخشی‌ از تعلیم‌ و تربیت‌ است‌ كه‌ كمك‌ دانش‌آموز را در تمام‌ سنین‌ به‌ طریق‌ منظم‌ و سازمان‌ یافته‌ در اینكه‌ او تصمیم‌گیری‌ مناسب‌ را در سازگاری‌ تحصیلیش‌ و موفقیت‌ در یك‌ حرفه‌ یاد بگیرد، بررسی‌ می‌كند.

آموزش‌ و پرورش‌ كودكان‌ استثنائی‌

هدف‌ از آموزش‌ و پرورش‌ كودكان‌ استثنائی‌ فراهم‌ كردن‌ فرصتهای‌ مناسب‌ و امكانات‌ آموزشی‌ ویژه‌ به‌ منظور شكوفا سازی‌ حداكثر تواناییهای‌ ذهنی‌ و جسمی‌ این‌ كودكان‌ با توجه‌ به‌ ویژگیهای‌ عقلانی‌ و جسمانی‌ آنان‌ است‌. این‌ كودكان‌ را می‌توان‌ به‌ گروه‌های‌ عقب‌ مانده‌ ذهنی‌، معلول‌ جسمی‌، نابینا و نیمه‌ بینا، ناشنوا و نیمه‌ شنوا، كودكان‌ مبتلا به‌ اختلالات‌ عاطفی‌ و اجتماعی‌ و كودكان‌ تیزهوش‌ تقسیم‌ كرد

+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم شهریور 1389ساعت 9:55  توسط م.ف  |